SYGNALIŚCI
Procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łobżenicy
Zgodnie z art. 24 ust 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz.928) ustala się wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych, zwaną dalej “procedurą zgłoszeń wewnętrznych”. Procedurę wprowadza się w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łobżenicy
zwanym dalej podmiotem prawnym.
§ 1
Wstęp
- Procedura ma na celu wprowadzenie przejrzystych zasad dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
w tym ujawniania przypadków nieprawidłowości, podejmowania stosownych działań naprawczych
w związku z zaistniałymi naruszeniami oraz ochronę sygnalisty. - Ochronie przewidzianej w procedurze sygnalista podlega od chwili dokonania zgłoszenia wewnętrznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego jest prawdziwa w momencie jego dokonania i stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia wewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).
§ 2
Definicje.
- Poniższe określenia użyte w procedurze mają następujące znaczenia:
- Sygnalista – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
– pracownik,
– pracownik tymczasowy,
– osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
– członek spółdzielni,
– przedsiębiorca,
– prokurent,
– akcjonariusz lub wspólnik,
– członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
– osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
– stażysta,
– wolontariusz,
– praktykant,
– funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
– żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U.
z 2024 r. poz. 248 i 834).
– osoba ubiegająca się o pracę w spółdzielni po rozpoczęciu rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy
2) Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
– korupcji,
– zamówień publicznych,
– usług, produktów i rynków finansowych,
– przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
– bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
– bezpieczeństwa transportu,
– ochrony środowiska,
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
– bezpieczeństwa żywności i pasz,
– zdrowia i dobrostanu zwierząt,
– zdrowia publicznego,
– ochrony konsumentów,
– ochrony prywatności i danych osobowych,
– bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
– interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
– rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
– regulaminu pracy,
– regulaminu ZFŚS,
– regulaminu wynagradzania,
– porozumieniem lub układem zbiorowym,
– konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki
z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
3) Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem – rozumie się przez to osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych, w tym prowadzenie postępowania wyjaśniającego dotyczącego zgłoszenia.
4) Zgłoszenie wewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie podmiotowi prawnemu informacji o naruszeniu prawa,
§ 3
Podmiot uprawniony do przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa.
- Do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa (dalej zwanych zgłoszeniami wewnętrznymi) upoważnia się Osobę odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości
w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łobżenicy, oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń naruszeń prawa jest pracownik zatrudniony
na stanowisku Księgowa obecnie Pani Paulina Kurek, a w przypadku gdyby zgłoszenie dotyczyło pośrednio lub bezpośrednio tej osoby Prezes Spółdzielni. - Do podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniem odpowiedzialna jest osoba wskazana w 3 pkt. 1
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem wykonuje czynności związane z obsługą zgłoszeń w godzinach swojej pracy tj., od godz. 700 do godz. 1500 w dni robocze.
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem przetwarza dane osobowe w związku
z otrzymanymi zgłoszeniami i prowadzeniem działań następczych. - Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem zobowiązana jest do posiadania pisemnego upoważnienia podmiotu prawnego. Do obsługi zgłoszeń, ich weryfikacji oraz prowadzenia działań następczych dopuszczane są wyłącznie osoby posiadające odpowiednie upoważnienia.
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem zobowiązana jest do zachowania tajemnicy
w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskane zostały w procesie zgłoszenia a także podejmowania działań następczych. Obowiązek zachowania tajemnicy dotyczy także okresu po zakończeniu stosunku prawnego w ramach którego praca była wykonywana. - Podmiot prawny gwarantuje, że przyjęta procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane
z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej
z sygnalistą.
§ 4
Sposób przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę.
- Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonywane pisemnie lub ustnie.
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia ustnie: ustnie (osobiście) lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu się lub podania danych kontaktowych umożliwiających skontaktowanie się z sygnalistą. Swoje dane należy podać w sekretariacie podmiotu prawnego lub poprzez wrzucenie koperty ze swoimi danymi zamkniętej i zawierającej dopisek „Zgłoszenie naruszenia” do skrzynki znajdującej się w portierni. Zgłoszenia można dokonać również za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) na skrzynkę mailową: sygnalista@osmlobzenica.pl
- Jeżeli sygnalista wyrazi zgodę to zgłoszenie ustne dokonywane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej jest dokumentowane w postaci:
- nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie lub
- kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez osobę odpowiedzialną za zarządzenie zgłoszeniem.
- Jeśli zgłoszenie ustne nie jest nagrywane jest dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg. Protokół sporządza osoba przyjmująca zgłoszenie. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przez ich podpisanie.
- Sygnalista ma prawo zawnioskować o zorganizowanie spotkania, w czasie którego dokonana ustnego zgłoszenia naruszenia. Spotkanie takie powinno zostać zorganizowane w terminie do 14 dni od momentu zgłoszenia przez sygnalistę wniosku o zorganizowanie takiego spotkania. Wniosek o zorganizowanie spotkania należy zgłosić na skrzynkę sygnalista@osmlobzenica.pl.
- Jeżeli zgłoszenie o naruszeniu zostanie przekazane podczas spotkania o którym mowa
w pkt.5 to za zgodą sygnalisty spotkanie takie dokumentowane jest w formie:
- nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie,
lub
- protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg (przygotowanego przez osobę odpowiedzialną za zarządzenie zgłoszeniem).
Protokół ze spotkania może zostać sprawdzony, poprawiony i zatwierdzony przez sygnalistę – zatwierdzenie odbywa się poprzez podpisanie protokołu przez sygnalistę.
- Zgłoszenie pisemne może zostać dokonane w formie papierowej poprzez nadania na adres podmiotu prawnego z dopiskiem Zgłoszenie naruszenia – Sygnalista lub elektronicznej poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie sygnalista@osmlobzenica.pl
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem może żądać od zgłaszającego dodatkowych informacji koniecznych do wyjaśnienia sprawy.
§ 5
Przyjmowanie zgłoszeń o naruszeniach, potwierdzanie zgłoszeń i informacja zwrotna do sygnalisty
- Podmiot prawny nie rozpatruje zgłoszeń anonimowych. Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej imię i nazwisko zgłaszającego.
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem potwierdzenia sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem przekazuje sygnaliście informację zwrotną
w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. - Podmiot prawny prowadzi dokumentację związaną z otrzymywanymi zgłoszeniami określoną
w ustawie z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów ( m.in. rejestr zgłoszeń wewnętrznych). - Zakazuje się świadomego składania nieprawdziwych zgłoszeń. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928), osoba dokonująca zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 6
Podejmowanie działań następczych.
- Działania następcze to działania podjęte przez Okręgową Spółdzielnie Mleczarską
w Łobżenicy w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia. - Zgodnie z § 1 niniejszej procedury do podejmowania działań następczych i prowadzenia działań określonych w § 2 upoważniona jest osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem.
- Podejmowane działania następcze będą przeprowadzone z zachowaniem należytej staranności.
- Działania następcze polegają w szczególności na przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w czasie którego:
- sygnalista otrzyma potwierdzenie złożenia zgłoszenia,
- zostaną z sygnalistą przeprowadzone konsultacje w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat zgłoszonego naruszenia (jeśli pozyskanie dodatkowych informacji będzie niezbędne
w celu wyjaśnienia zgłoszonego naruszenia), - zgłoszenie zostanie zweryfikowane,
- sygnalista otrzyma informację zwrotną dotyczącą zaplanowanych działań następczych wraz
z uzasadnieniem powodów takich działań.
- Działania następcze obejmują również kontrolę wewnętrzną z której zostanie sporządzony protokół.
- W przypadku, gdy zostanie potwierdzone naruszenie prawa osoba odpowiedzialna za zarządzanie zgłoszeniem dokona oceny skutków tego naruszenia i zgłosi do władz podmiotu prawnego konieczność ich podjęcia działań naprawczych – może to obejmować działania prowadzące do usunięcia negatywnych skutków finansowych, zapobieganiu ich wystąpienia w przyszłości, jak również powiadomienie odpowiednich organów ścigania o możliwości popełnienia czynu zabronionego. Zakres podejmowanych działań naprawczych będzie uzależniony od rodzaju stwierdzonego naruszenia.
§ 7
Ochrona sygnalisty
- Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane żadne działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
- Do zakazanych działań odwetowych należą w szczególności:
1) odmowie nawiązania stosunku pracy;
2) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu
- pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
- przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
- zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka
o podobnym charakterze; - przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
- Do zakazanych działań odwetowych należy także wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia.
- Zakaz działań odwetowych obejmuje także osobę pomagającą w dokonaniu zgłoszenia, osobę powiązaną ze zgłaszającym, a także osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną pomagającą sygnaliście lub z nim powiązaną, w szczególności stanowiącą własność sygnalisty lub go zatrudniającą.
§ 8
Zgłoszenia zewnętrzne.
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego. Dokonanie zgłoszenia zewnętrznego nie musi zostać poprzedzone dokonaniem zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego. Procedurę zgłoszeń zewnętrznych ustala podmiot przyjmujący takie zgłoszenia.
- Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać w formie ustnej lub pisemnej.
- Zgłoszenia zewnętrzne będą przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich i organy publiczne od dnia 25 grudnia 2024r.
§ 9
Postanowienia końcowe
- Niniejsza procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łobżenicy. Ogłoszenie procedury nastąpi poprzez wywieszenie jej na tablicy ogłoszeń i udostępnienie na wewnętrznej stronie internetowej sygnalista.osmlobzenica.pl
- Osobom ubiegającym się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy, usług lub pełnienia funkcji/służby informacja
o niniejszej procedurze wewnętrznej przekazywana jest wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. - W sprawach nieuregulowanych w niniejszej procedurze zastosowanie mają przepisy ustawy
z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928).
Zatwierdzenie procedury:
………………………………….. ………………………………..
związki zawodowe/ podpis pracodawcy
przedstawiciel pracowników
KONTAKT
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska
ul. Wyrzyska 16
89-310 Łobżenica
tel. 67 286 00 45
fax 67 286 08 91
Prezes
tel: 67 286 00 45
mail: prezes@osmlobzenica.pl
Z-ca Prezesa
tel: 67 286 00 45 wew. 35
tel: 67 286 05 24
kom: 502 780 492
mail: handel@osmlobzenica.pl
Sekretariat
tel: 67 286 00 45
tel: 67 286 01 70
fax: 67 286 08 91
mail: sekretariat@osmlobzenica.pl
Handel i Marketing
tel: 67 286 01 66
tel: 67 286 00 45 wew. 42
mail: marketing@osmlobzenica.pl
Główny księgowy
tel: 67 286 00 45 wew. 37
tel/fax: 67 286 00 66
mail: finanse@osmlobzenica.pl
Księgowość
tel: 67 286 00 45 wew. 39
tel: 67 286 00 45 wew. 38
mail: ksiegowosc@osmlobzenica.pl